Skuteczna realizacja tak dużej skali inwestycji liniowych charakteryzujących się koniecznością uzyskania tytułów prawnych do tysięcy nieruchomości, na których budowane są sieci gazowe, stanowi wyzwanie organizacyjne oraz prawne nie tylko dla Spółki. W celu uproszczenia i przyspieszenia procesu przygotowania części inwestycji PSG, ustawodawca ujął je w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (dalej specustawa). W rezultacie, do listy inwestycji towarzyszących inwestycjom w zakresie terminalu, dopisano 28 gazociągów PSG (9 w nowelizacji z 2019 r i 19 w kolejnej, z 2021 r.) oraz wprowadzono możliwość realizacji przyłączy i gazociągów, realizowanych przez Spółkę, do jednostek wytwórczych lub kogeneracji na potrzeby wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła. Po ponad dwuipółletnich doświadczeniach z implementacji trybu specustawowego proces przygotowania inwestycji PSG uległ skróceniu w skrajnym przypadku z ponad 12 lat do 2,5 roku.
Niezależnie od wprowadzonych uproszczeń, realizacja prac budowlanych o tak znaczącym stopniu trudności jest możliwa dzięki współpracy z biurami projektowymi, firmami wykonawczymi i dostawcami, wybieranymi w transparentnych i konkurencyjnych postępowaniach przetargowych. Efektywna realizacja zadań inwestycyjnych, stanowiących inwestycje celu publicznego, możliwa jest również dzięki stałemu kontaktowi z urzędami administracji państwowej, właścicielami nieruchomości, zarządcami dróg, Dyrekcją Lasów Państwowych, zarządcami terenów PKP, przedstawicielami Państwowego Przedsiębiorstwa Wodnego Wody Polskie, lokalnymi społecznościami i innymi beneficjentami, których zgody na korzystanie z nieruchomości Spółka pozyskuje na etapie opracowania dokumentacji projektowej.
Niezwykle istotna jest również współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, od szczebla wojewódzkiego, powiatowego do gminnego, nie tylko w zakresie zadań wynikających z procesu budowlanego, ale również na polu oceny potencjału rynku odbiorców oraz współpracy z inwestorami przemysłowymi poszukującymi uzbrojonych w infrastrukturę techniczną terenów inwestycyjnych. W pozyskiwaniu nowych odbiorców kluczowe znaczenie ma współpraca z przedsiębiorstwami obrotu gazem, zlecającymi Spółce usługę dystrybucji.
Inwestycje w dystrybucyjne sieci gazowe, stanowią obok infrastruktury elektro-energetycznej, kanalizacyjno-wodociągowej oraz telekomunikacyjnej i komunikacyjnej, niezbędne elementy infrastruktury istotnej dla zapewnienia potrzeb komunalno-bytowych oraz gospodarczych, przyczyniając się do poprawy warunków życia oraz rozwoju gospodarczego kraju.
Dodatkowo, w związku z wymaganiami UE z zakresu jakości powietrza (dyrektywy IED, MCP), na duże i średnie źródła spalania paliw nałożono zaostrzone standardy emisyjne, które powinny zostać spełnione w określonym terminie. Ponieważ zastąpienie stałych paliw kopalnych gazem stanowi jedno z korzystniejszych (również pod względem ekonomicznym) rozwiązań, w ostatnim czasie Spółka obserwuje wzmożone zainteresowanie sektora energetyczno-ciepłowniczego przyłączaniem do sieci dystrybucyjnej PSG.